MASAŻ KRĘGOSŁUPA, KĘGARSTWO, NASTAWIANIE KRĘGOSŁUPA, RWAKULSZOWA 606998116

Trzy Diamenty - Gabinet Terapii Naturalnych Chiropraktyki Kręgosłupa

Przemysław Rybczyński
specjalista naturalnych terapii kręgosłupa

Terapeuta Chiropraktyk dyplomowany
Członek Stowarzyszenia Chiropraktyków Polskich

Kontakt

tel.: 606-998-116
tel.: (61) 861-44-38

e-mail: trzydiamenty@o2.pl

Gabinet:
ul. Jugosławiańska 49
60-149 Poznań

Czynne :
Od Poniedziałku do Czwartku

W GODZ.
11.00 - 17.00

REJESTRACJA TELEFONICZNA
OD GODZ. 9.30

Masaż kręgosłupa
Poznań

Trzy Diamenty - Gabinet Terapii Naturalnych Chiropraktyki Kręgosłupa
Przemysław Rybczyński – specjalista naturalnych terapii kręgosłupa

Terapeuta Chiropraktyk dyplomowany
Członek Stowarzyszenia Chiropraktyków Polskich

AKUPRESURA – CHIŃSKIE BAŃKI AKUPRESUROWE ELEKTROPUNKTURA – MOKSA TERMICZNA – BIOENERGOTERAPIA JIN SHIN DO

ZABIEGI METODY LECZENIA AKUPRESURĄ ZNANE SĄ W CHINACH OD 5000 LAT. AKUPRESURA DOSŁOWNIE UCISK PALCAMI POLEGA NA WYRÓWNYWANIU SWOBODNEGO PRZEPŁYWU ENERGII W ORGANIZMIE

AKUPRESURA to terapią stymulującą system energetyczny, metoda leczenia całego ciała, oraz świetna terapia przeciwbólowa polegającą na oddziaływaniu pośrednim na narządy wewnętrzne lub poszczególne części ciała. Poprzez masaż nacisk lub dotyk odpowiednich receptorów i stref refleksyjnych na 12 MERIDIANACH za pośrednictwem układu nerwowego przepływają bodźce do odpowiednich narządów wewnętrznych lub poszczególnych części ciała.

Reakcja organizmu na zabieg może być różna, samopoczucie poprawia się już po pierwszym lub po kilku zabiegach. Ilość zabiegów zależna jest od schorzenia, w łagodniejszych przypadkach wystarcza 3 do 5, w poważniejszych dolegliwościach dużo więcej.

Nacisk na punkty znajdujące się na meridianach mobilizuje organizm do walki z chorobą, pobudza również wytwarzanie naturalnych substancji przeciwbólowych endorfin.

Energia Czi krąży w zdrowym organizmie w sposób ciągły, poprzez konkretne szlaki zwane meridianami. Krążąc przepływa przez wszystkie narządy w określonej kolejności, określonej porze dnia.

Z krążeniem tym wiąże się optymalny czas pracy narządu lub punkt kulminacyjny największego natężenia jego aktywności. Największy przypływ energii Czi do narządu maksymalnie go uaktywnia. Uważa się, że właśnie w tym czasie narządy są najbardziej podatne na różnego rodzaju oddziaływanie, tak chorobotwórcze, jak i lecznicze.

Każdy z meridianów zawiera w sobie odpowiednią – określoną liczbę punktów chińskich. Oddziałując na nie możemy poprzez układ nerwowy wpływać na organy wewnętrzne. Następuje przy tym wytwarzanie substancji chemicznych i hormonalnych. Te miejsca na skórze różnią się od pozostałych właściwościami cieplnymi, biochemicznymi i elektrycznymi.

Dzięki punktom na meridianach można dotrzeć do wewnętrznych rozgałęzień, którymi krąży Czi.. Punkty chińskie to właśnie jakby bramy – niedostrzegalne wrota ciała, które otwierają się i zamykają, aby w ten sposób regulować jego energię.

AKUPRESURA PORUSZA TĘ ENERGIĘ BUDZĄC JĄ Z ZASTOJU, PRZYWRACA NORMALNE KRĄŻENIE, UŚMIERZA BÓLE W DUŻYM STOPNIU SKUTECZNIE UŁATWIA PROCES ZDROWIENIA.

Chiński masaż i akupresura bańkami działa przeciwbólowo i regeneracyjnie na uszkodzone  krążki kręgowe kręgosłupa i bolesne tkanki


BAŃKI CHIŃSKIE AKUPRESURA I MASAŻ

Zabieg polega na wytworzeniu podciśnienia w bańce, wtedy skóra zasysana jest do jej wnętrza. Na ciele tworzy się maleńka wybroczyna, gdyż z naczyń włosowatych wydostaje się niewielka ilość krwinek. Gdy znajdą się poza naczyniami, organizm traktuje je jako ciało obce i mobilizuje się do walki z nimi. Produkuje więcej ciał odpornościowych, a wtedy skuteczniej zwalcza wszelkie infekcje. Bańki odciągają również krew z tkanek objętych stanem zapalnym. Poprawia się wówczas ukrwienie i automatycznie metabolizm, rozluźniają się mięśnie, zmniejsza obrzęk i ból. Bańki mają wpływ praktycznie na cały organizm, rozszerzają naczynia krwionośne, usprawniają krążenie krwi i limfy, uelastyczniają skórę, przyspieszają usuwanie toksyn, gdyż nasilają wydzielanie potu. Silnie stymulują również układ nerwowy, oddziałując bezpośrednio na włókna nerwowe.. Są jak naturalny antybiotyk, tyle, że nie powodują skutków ubocznych. Niezastąpione w leczeniu ostrych przewlekłych infekcji, napięć mięśniowych, chorób reumatycznych, stawów , bólów kręgosłupa , w rwie kulszowej ,skoliozach.

ELEKTROPUNKTURA

Pobudzanie odpowiednich punktów na ciele wykonać można nie tylko naciskiem,bańką ale również impulsem elektrycznym.

Zastosowanie elektroniki w akupunkturze przynosi bardzo dobre rezultaty. Nie ma potrzeby na tak precyzyjną aplikację głowicy jak ma to miejsce w przypadku stosowania tradycyjnych igieł dlatego elektroakupunktura może być stosowana w domu nawet bez specjalnego wykształcenia.

Czas potrzebny na wykonanie skutecznego zabiegu jest bardzo krótki. Przykładowo uśmierzanie bólu trwa zaledwie 1 do 2 minut.

TERMOTERAPIA I AKUPRESURA TERMICZNA MOKSA

W przypadku zabiegów dostarczających do organizmu ciepło nazywana jest ciepłolecznictwem, lub jeśli stosowane zabiegi powodują odebranie ciepła organizmowi nazywana jest zimnolecznictwem. Pomimo różnic zabiegi termoterapii mają wspólny efekt biologiczny, przejawiający się:

  • zmniejszeniem nasilenia bólu
  • rozluźnieniem mięśni
  • w przypadkach ostrych odczynów zapalnych leczenie zimnem hamuje ten odczyn
  • w przypadkach przewlekłych procesów zapalnych efekt ten uzyskuje się ciepłolecznictwem

Cała terapia leczenia ciepłem opiera się na teoriach medycznych, dobrze znanych medycynie chińskiej, odnoszących się do krążenia energii w organizmie. Niektórzy badacze twierdzą, że technika przyżegania jest  nawet o wiele starsza niż technika akupunktury.

Medycyna Dalekiego Wschodu doskonale połączyła uzdrawiające właściwości ognia z cechami leczniczymi roślin. Tak powstała moksoterapia. Jej istotą jest nagrzewanie tkanki za pomocą specjalnego cygara wypełnionego przetworzonymi ziołami  lub za pomocą małych stożków uformowanych z tej masy ziołowej.

Naukowo udowodniono, że zabiegi przyżegania znacząco wpływają na poprawę zdrowia całego organizmu,  a nawet są pewnego rodzaju receptą na długowieczność. Potwierdza to przypadek pewnej japońskiej rodziny Mampe, charakteryzującej się bardzo wydłużoną długością życia,  która z pokolenia na pokolenie korzystała systematycznie z zabiegów przyżegania.

Cygara z piołunu działają termicznie na ograniczoną przestrzeń (wybrany punkt energetyczny) z pewnej odległości lub bezpośrednio na ciało pacjenta. Można nimi dowolnie manipulować, stopniować efekt dostarczania ciepła a dzięki temu unikać oparzeń tkanek.

Temperatura nagrzewanych miejsc na skórze może wzrosnąć nawet do 43-45°C.

W naszym klimacie znaczna część chorób spowodowana jest nadmiernie chłodną i wilgotną aurą.

Ogrzewanie punktów odpowiadających jest jednym z najlepszym sposobów leczenia różnego rodzaju bólu przy ogólnym osłabieniu organizmu, w stanach przewlekłych oraz u pacjentów w podeszłym wieku.

Moksa ma również działanie bakteriobójcze. Dodaje energii ciepła, wzmacnia krwiobieg, doenergetyzowuje organizm, sprawia, że następuje mobilizacja systemu immunologicznego.

Dlatego warto stosować lecznicze oddziaływanie ciepła; również profilaktycznie.

Moksa ma działanie odmładzające. Moksa ma szerokie spektrum zastosowań, niemniej jednak nie można jej traktować jako panaceum dla wszystkich osób cierpiących. Przeciwwskazaniem w jej stosowaniu jest nadmiar energii ciepła.

Zwykle osoby, którym moksa służy bardzo lubią jej zapach, a osoby z wystarczającą ilością energii ciepła w organizmie nie znoszą jej aromatu.

Zabiegi z moksy wskazane są przede wszystkim jako działanie profilaktyczne w przypadku stanów przewlekłego zmęczenia, stresu oraz spadku odporności organizmu. W ten sposób można walczyć z bezsennością, kłopotami z koncentracją a także i z pamięcią. Z kolei leczenie moksą zalecane jest w szczególności w przypadku bólu mięśni oraz stawów. W ten sposób można także leczyć zapalenia stawów, różnorodne problemy trawienne, a także halluksy i małe zmiany na skórze.

Jin Shin Do

Jin Shin Do jest esencją antycznej sztuki leczenia, opartą na różnych drogach prowadzących do odzyskania zdrowia. Sama nazwa Jin Shin Do zawiera w sobie najważniejsze zasady wschodniej filozofii, na których powstała sztuka leczenia energią. Jin – współczucie, Shin – duch, serce, Do – tao, droga, ścieżka, jedność. Na co wpływa Jin Shin Do? Różne zabiegi i formy tej terapii mają na celu wpływać uspokajająco na nasz umysł i psychikę, na obudzenie się świadomości do tego stopnia, abyśmy widzieli prawdę taką, jaka ona jest; na równowagę przepływającej przez nas energii, a tym samym na stan naszego organizmu, czyli na zdrowie. Ponieważ metodą Jin Shin Do możemy działać z różnych stron (psychikaumysł, umysł-emocje, emocje-ciało i ciało-psychika), działamy od razu z wielu poziomów. Możemy zacząć działaniem na ciało uwalniając je z fizycznego pancerza, równocześnie równoważąc strukturę i energię. Lub możemy zacząć od umysłu i przez jego zrównoważenie wpłynąć na emocje, co znów odzwierciedli się w ciele. Według filozofii Wschodu nie istnieje podział na ciało i umysł: obydwa są całkowicie zjednoczone i nawzajem od siebie zależne. Tak więc działając na jedno z nich, działamy automatycznie na drugie. Dlatego w technice Jin Shin Do kładzie się wielki nacisk na wyeliminowanie energetycznych mięśniowych psychicznych blokad oraz mięśniowych pancerzy.

W akupunkturze używa się igieł w celu osiągnięcia właściwego kanalizowania energii i rozprowadzania jej po kanałach i meridianach, tak aby mogła ona swobodnie przepływać z miejsca, gdzie jest zmagazynowana lub gdzie jest jej za dużo, w miejsca gdzie występuje jej brak. Igły mogą być wspaniałymi instrumentami w rękach sprawnego akupunkturzysty, ale nie ma potężniejszego „przewodu” energii jak ludzkie ręce. Aby kanalizować i przekazywać energię poprzez nasze palce, musimy najpierw sami osiągnąć stan „teh chi” czyli energetycznego „naładowania”. Każdy z nas posiada pewną ilość energii, która krąży przez jego ciało i koncentruje się w miejscach zwanych „depozytami”. Jeśli nie potrafimy zastosować metody medytacyjnej w celu skanalizowania i rozprowadzenia Wielkiej Chi (energii kosmicznej), a zaczynamy pomagać innym, możemy zużywać zapasy naszej Małej Chi (energii ciała ludzkiego, którą posiada każdy z nas). Z tych właśnie powodów bardzo często zdarza się, że kiedy staramy się leczyć kogoś przekazywaniem energii lub „nakładaniem rąk”, czujemy się wyczerpani po takim zabiegu. Tracenie energii przez leczącego jest większe w przypadku leczenia kogoś ze swych bliskich (większe zaangażowanie), kogoś kto ma tej energii bardzo mało (poważna i wyczerpująca choroba) lub kogoś, do kogo nie ma wiele sympatii i współczucia. Utrata energii w ten sposób nie jest ani wskazana, ani potrzebna. Każdy z nas posiada możliwości przekazania nie tylko Małej Chi swego ciała, ale i pobrania energii z wielkiego oceanu energii życiowej (Wielkiej Chi), który nas otacza. Przy tej metodzie zwiększa się pobieranie energii przez leczącego i przez leczonego. Aby zacząć naukę, najpierw trzeba sobie uświadomić istnienie „zbiornika” energii w naszym ciele, zwanego harą. Największe centrum harmonii energii aktywnej i pasywnej w naszych ciałach znajduje się na odległość szerokości dwóch palców poniżej pępka, wewnątrz jamy brzusznej. Hara jest centrum energii życiowej. Rozwój jej jest jednym z najważniejszych sekretów alchemii taoistycznej, ponieważ według opinii starożytnych mędrców jest kluczem „promieniującego zdrowia”. Równolegle z uruchamianiem hary tworzymy w niej depozyt Wielkiej i Małej Chi. Poprzez ten zbiornik (skarbiec) wszystkie nurty energii ciała napełniają się wciąż nowym jej zapasem, pobieranym z energii kosmicznej. Tworzyć „harę aktywną”, to znaczy pobierać, magazynować, koncentrować i działać energią Wielkiej Chi. Najłatwiejszym sposobem, aby stać się świadomym i zacząć napełniać harę energią, jest prosta medytacja jogiczna, zwana „oddechem hary”. W historii taoistycznej znani są mistrzowie, którzy po latach praktykowania „oddechu hary” osiągnęli takie właściwości, które mogły zostać ocenione jako magiczne. Mistrzowie kung-fu, lamowie tybetańscy czy kapłani zen w Japonii potrafili roztopić blok lodu energią z nich emanującą, a niektórzy idąc po śniegu roztapiali go w promieniu jednego metra. Po kilku minutach dobrze wykonanej koncentracji każdy z nas może wyczuć rozlewające się ciepło po całym ciele. Mistrzowie aikido potrafią unieszkodliwić każdy atak fizyczny skierowany przeciw nim bez użycia siły, bez ruchu ani zmiany pozycji ciała – po prostu tylko wysłaną energią. Taki stopień stosowania energii wymaga wielkiej dyscypliny w praktykowaniu oddechu hary, ale sama medytacja i ćwiczenia już w krótkim czasie wywołują w każdym praktykującym efekty, o których trudno marzyć w stanie, w jakim przywykliśmy żyć. „Oddech hary” energetyzuje ciało i umysł, ułatwia sprawność jednego i drugiego. Podczas medytacji oddechu hary pobieramy Chi z wielkiego oceanu energii,w którym przebywamy i żyjemy, i absorbując ją uczymy się ją magazynować w harze.

Kanały cudowne (specjalne)

Tak jak gleba posiada swój system magazynowania wody, aby ją użyć potem w krytycznym okresie „suszy”, tak ciało ludzkie ma swój system działający w przypadku nagłego zapotrzebowania. System ośmiu kanałów cudownych jest podstawą praktyk joginów i nauki akupunktury czy akupresury. Nauka Wschodu uważa je za najlepszy system terapii, ogrywający najważniejszą rolę w utrzymaniu lub ratowaniu ludzkiego zdrowia i być może dlatego dano im nazwę „nurtów specjalnych” czy „wspaniałych”. Kanały te były nazywane różnie, w zależności od regionów kraju czy filozofii. I tak w niektórych opracowaniach spotkać możemy takie nazwy, jak „dziwne nurty”, „cudowne kanały”, „niezwykłe przewody”, „kanały psychiczne”, „kanały wyjątkowe” i „kanały specjalne”. Dzięki tym szczególnym kanałom wszystkie meridiany ciała ludzkiego są w stałym kontakcie. System ten reguluje przepływ energii w ludzkim organizmie, wspomaga funkcję wszystkich „rzek” i „strumieni” ciała i przez nie wpływa na stan fizyczny narządów i mięśni. Podobnie do jezior i kanałów, kanały specjalne spełniają funkcję rezerwuaru energii potrzebnej ciału i meridianom, regulując jej nadmiar czy brak w przypadku utraty równowagi.

Kanałów Specjalnych jest osiem, a ponieważ występują parami, można uznać, że mamy ich cztery pary:

  1. Wielki Kanał Centralny – Jen Mo i Tu Mo. Jest to para kanałów płynących równolegle z Meridianem Poczęcia i Meridianem Rządzącym. Kanały te odgrywają główną rolę w regulowaniu proporcji energii Jin względem energii Jang.
  2. Wielki Kanał Regulujący – Jin Wei Mo i Jang Wei Mo. Kanał ten jest siecią łączącą i kontaktującą ze sobą wszystkie 12 meridianów narządowych. Wpływa na utrzymanie i usprawnienie wszystkich podstawowych funkcji, kontrolując przepływ energii odżywczych i ochronnych.
  3. Kanał Wielki Most – Jin Tsiao Mo i Jang Tsiao Mo. Kanał ten jest zwany „mostem”, ponieważ pełni rolę pomostu łączącego Jin i Jang organizmu w celu utrzymania równowagi energii.
  4. Kanał Witalny i Kanał Pasa – Thong Mo i Tae Mo. Kanał Witalny, zwany inaczej Przenikającym, magazynuje energię całego ciała. Kanał Pasa jest jedynym nurtem energii płynącym przez ciało horyzontalnie, opasuje całe ciało i reguluje pracę wszystkich meridianów, a zwłaszcza narządów jamy brzusznej.

I tak jak w przyrodzie bobry potrafią zbudować tamę na rzece czy kanale, tak nasze „bobry” (napięcia, stresy, emocje) potrafią zbudować „tamy” w kanałach ludzkiego ciała. Kiedy tamy są jeszcze małe, a przepływ energii w kanale jest wystarczająco silny, wtedy tamy zostaną zniesione zanim jeszcze staną się stabilnymi przeszkodami. Ale jeśli nie zlikwidujemy stosunkowo szybko napięć fizycznych i emocjonalnych, „tamy” te nie tylko się wzmocnią, ale wzrośnie również ich liczba. W takim przypadku przepływ energii będzie za słaby, aby Kanały Specjalne mogły dobrze wykonywać swe funkcje.

Depozyty

Terapia Jin Shin Do, mimo iż posiada dosyć dużo depozytów, opiera się głównie na 30 podstawowych, rozsianych po całym ciele. Wykonując zestawy oparte na tych depozytach możemy swobodnie regulować przepływ energii w Kanałach Specjalnych i tym samym w całym ciele. Działanie tych trzydziestu punktów jest bardzo ważne nie tylko dla ciała, ale i dla dobrego funkcjonowania umysłu, kontrolowania emocji i równoważenia współpracy tych centrów. Oprócz nich istnieją jeszcze depozyty dodatkowe, ale są tak łatwe do odnalezienia, że nie opisuję ich szczegółowo. Odnalezienie punktów nie jest trudne, ponieważ są to punkty wielkości dziesięciogroszówki, choć samo centrum receptora jest nie większe od główki szpilki. Punktów tych nie uciska się, tylko lekko dotyka. Powinniśmy dotykiem wyczuwać napięcie lub zbytnie osłabienie napięcia mięśnia tak, aby po chwili wyczuć przepływającą tam energię. Początkowo możemy być rozczarowani, bo będzie się nam wydawało, że nigdy nie osiągniemy takiej wprawy, aby wyczuć napięcie i energię. Dlatego w pierwszym okresie nie zwracajmy uwagi na to, czy wyczuwamy, czy nie i róbmy zabieg, bo i tak będzie on skuteczny, aż wreszcie przyjdzie czas, kiedy zaczniemy czuć jedno, i drugie. Każdy receptor ma swój numer. Numer ten nie ma nic wspólnego z numeracją chińską. Jest to zwykły numer porządkowy, który ułatwia zapamiętanie jego położenia oraz zapis zestawu. Najlepiej jest się nauczyć tej numeracji na pamięć, jak również nie zapominać, że każdy z nich jest obustronny, tzn. znajduje się po obu stronach ciała

Wykonanie zabiegu Jin Shin Do polega na zasileniu energią, skumulowaną wcześniej poprzez odpowiednią medytację w centrum hara, wybranych depozytów. Depozyty do zabiegu wybiera się na podstawie przeprowadzonej wcześniej diagnozy. Zabieg może wykonywać jedna lub dwie osoby. W pierwszym przypadku terapeuta zasila równocześnie dwa depozyty zgodnie z ustalonym wcześniej zestawem do zabiegu. Pracują równocześnie obydwie ręce. Zabieg wykonuje się symetrycznie na kolejnych depozytach najpierw po jednej, potem po drugiej stronie ciała klienta. Jeśli zabieg wykonują dwie osoby, zasilają równocześnie symetrycznie położone depozyty. Ważne jest, aby przez cały czas wykonywania zabiegu kierować przepływem energii od hary kanałem w górę do serca, w sercu riurt energii rozgałęzia się w obydwa ramiona i przez czubki palców spływa do właściwego depozytu. Zabieg Jin Shin Do działa niezwykle mocno na wszystkie sfery człowieka, dlatego powinno się go przeprowadzać w skupieniu, wyciszeniu, niespiesznie, w głębokiej koncentracji i z maksimum uważności dla pacjenta. Po zabiegu pacjent powinien chwilę odpocząć. W niektórych sytuacjach można wykonać zabieg na sobie samym, zasilając symetrycznie wybrane depozyty po obu stronach ciała.

wykorzystano znakomity artykuł Studioodnowa „Podstawy terapii Jin Shin Do”

Gabinet Terapii Naturalnych Chiropraktyki i Masażu – Centrum Trzy Diamenty – Przemysław Rybczyński działa zgodnie z  Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 roku w sprawie Polskiej  Klasyfikacji Działalności ( Dz. U. 2004 nr 33 poz. 289)  85.14.E „Działalność Paramedyczna” i  85.14.F „Działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Zawód Chiropraktyka został wpisany do klasyfikacji zawodów i specjalności zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu  jej stosowania  (Dz. U. nr 82 poz. 537) w dziale 323  „Praktykujący niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii”
Terapie w tutejszym gabinecie, pomimo ich niezaprzeczalnej wartości prozdrowotnejnie są procedurami medycznymi, o których mowa w ustawie o zawodzie lekarz i w tutejszej placówce nie diagnozuje  się i nie klasyfikuje się chorób ani ich nie leczy w świetle w/w ustawy. W chorobie, człowiek może skorzystać z opieki lekarza medycyny, ale każdy pełnoletni obywatel ma też prawo do samodzielnego wyboru sposobu leczenia lub korzystania z terapii naturalnych a każda terapia, bez względu na jej charakter, zawiera w sobie znikomy, ale obecny stopień ryzyka  i nieprzewidzianych powikłań zdrowotnych.
Materiały zawarte w tym opracowaniu i  na stronach internetowych Centrum Trzy Diamenty Przemysław Rybczyński – nie mogą służyć jako recepty i wskazówki do leczenia chorób. Maja one charakter informacyjny oraz edukacyjny i nie mogą służyć do stawiania diagnozy, rozpoznawania czy sugerowania sposobów leczenia różnych chorób. Preparaty, które można zakupić w tutejszej placówce nie są lekarstwami, tylko suplementami żywieniowymi, których celem jest uzupełnienie deficytów pokarmowych. W opisach niektórych preparatów mogą być użyte określenia sugerujące, że preparat leczy lub określenia bliskoznaczne. Są to przedruki z badań naukowych, opinii lekarzy, terapeutów itp. stwierdzenia i sugestie ważne jedynie w przypadku gdy dany preparat przepisze lekarz ! W każdym innym przypadku słowa te należy pominąć. Stan zdrowia i wszelkie jego zaburzenia winny być zawsze konsultowane z lekarzem i właściwymi służbami medycznymi.